האם העובדים שלך סובלים מ``מיתון פסיכולוגי`` ומה הינך יכול לעשות בקשר לכך ?

 

פחד קיומי מפני פטורים ופגיעה בביטחון הבסיסי של העובד ( הצורך הראשון בסולם הצרכים של מסלאו)
אי בהירות לגבי מה שמצופה ממנו  בימים אלה.
אי בהירות לגבי עתידה של החברה.
אנרגיות נמוכות ואוירת נכאים.
דאגה לבני משפחה קרובים ( בן בת זוג ).

תופעות אלה הן חלק מהתופעות של "מיתון פסיכולוגי"  אשר ההשלכות שלו הן:
 
- מוטיבציה ומוראל נמוכים שנובע מחשש לפטורים והאוירה הכללית בחברה. הרבה יותר מאתגר להיות חלק מצוות
   מנצח מאשר חלק מצוות כאשר יש ידיעה שהחברה לא מצטיינת. 
 - פגיעה באמון
- פגיעה במחויבות. 
- יצירתיות נמוכה
- חוסר התלהבות
- חוסר פוקוס -  הן בגלל שדברים אחרים מטרידים את העובדים או שהם מחפשים תפקיד אחר כמו גם בגלל חוסר
   בהירות לגבי היעדים של החברה.  

מיתון פסיכולוגי מעצב ביצועים נמוכים אשר פוגעים במשרין בתוצאות הפיננסיות של החברה כלומר יש קשר הדוק בין רמת הביצועים של הארגון ובין התוצאות הפיננסיות שלו.  יתר על כן דווקא בזמנים כאשר הארגון  צריך להתאים את עצמו לשינויים בצרכי הלקוחות והסביבה העסקית אין לו את היכולת לעשות זאת באופן יעיל מאחר שהמוטיבציה והמוראל של העובדים נמוך.  

וכאן נשאלת השאלה מהו תפקיד המנהל בזמן של מיתון ?

תפקיד המנהל בזמן מיתון קשור קשר הדוק למילוי הצרכים של העובדים בזמנים אלה. בזמנים רגילים עובדים  מעוניינים לספק את הצרכים הגבוהים שלהם כמו עניין בעבודה , יכולת לעבוד על נושאים שמעניינים אותם ,התפתחות וקידום בעבודה ,רכישת כישורים נוספים ועוד. בזמן של מיתון בנוסף לכל הצרכים הללו יש את הצורך הבסיסי הקיומי של העובד ( הצורך הראשון בפירמידת הצרכים של מסלאו ) כלומר העובד מוטרד ומודאג שלא יהיה לו את האמצעים לתמוך בקיומו הבסיסי.


מנהלים אשר מעוניינים לעצב ביצועים גבוהים צריכים לענות על שני סוגי הצרכים של העובדים בזמנים אלה. ישנן 4 משימות חשובות אשר מנהלים צריכים לבצע בזמנים אלה: 

א. הרגעת הפחדים הקיומיים של העובדים  – זאת ניתן לעשות על ידי הקשבה אמפתיה מצד אחד ומצד שני על ידי תקשורת בהירה ואמיתית לגבי עתיד העובד ועתיד החברה. אינפורמציה ומידע מפזרים פחדים גם אם לעיתים המידע אינו חיובי. 
ב בניית מוטיבציה ו   engagement  חדשה של העובדים והמנהלים בחברה. בניית מחויבות חדשה מבוססת על תקשורת אמיתית עם העובד ביחס לגורלו ועתיד החברה. בניית עניין ואתגר חדש במילוי משימות אשר אותם הם לא מילאו בעבר ותגמולים להשגת יעדים אלה. כלומר מינוף הקושי  לאתגר ופעולה. חשוב לא להציף את העובדים  במשימות שאותם הם אינם יכולים למלא אלא ביעדים ברי השגה עם מתן תמיכה של המנהל. 
ג. בניית תוכנית ברורה לגבי היעדים והמטרות של החברה בתקופה הקרובה (פוקוס אסטרטגי) והנחלתם לעובדי החברה.
ד. גיוס אנשים נוספים אשר יכולים להוביל את השינוי.


טיפול של מנהלים ב"מיתון הפסיכולוגי של העובדים" יבסס את האמון ויחזיר את המוטיבציה והמוראל אשר חיוניים להשגת היעדים של הארגון בזמנים אלה. אלה יעצבו מחוייבות חדשה (  engagement  ) אשר תתרום לביצועים גבוהים של החברה והצלחה כלכלית לטווח הקצר והארוך.

לעומת זאת אי טיפול בתופעות של "מיתון פסיכולוגי"  יעצב  מוטיבציה נמוכה ,מוראל נמוך וחוסר פרודיקטיביות  אשר יפגע ביכולת של הארגון להשיג את היעדים שלו לטווח קצר וארוך מה שיפגע בביצועים ובתוצאות הפיננסיות של החברה לטווח ארוך.    
 
 האם העובדים שלכם סובלים ממיתון פסיכולוגי וכיצד הינכם מתמודדים עם זה ?  


Ó  נאוה שלו  2009                 
 
 נאוה שלו היא המנכ"לית של  NSG CONSUTING  יועצת ,מאמנת וכותבת עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי. בקרו ב www.nsg-consulting.com   ניתן ליצור איתה קשר ב   nshalev@nsg-consulting.com  

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798