האם המודל העסקי שלך עובד ?


מודל עסקי הוא "סיפור ( טוב) שמסביר כיצד החברה פועלת".

פיטר דרוקר אומר "מודל עסקי טוב עונה על שתי שאלות עיקריות מי הוא הלקוח ומה הלקוח חושב שמספק לו ערך". בפשטות מודל עסקי מסביר כיצד החברה עושה כסף. המודל העסקי מגדיר בתוכו את טווח ההזדמנויות של החברה אך גם את המגבלות שלה.

מכיוון שחברות אינם מתפקדות בואקום אלא יש מסביבן שחקנים נוספים לא די במודל עסקי שעובד אלא יש צורך ביתרון תחרותי אותו ניתן להשיג או באמצעות מודל עסקי חדשני כמו המודל של דל או חברת ING Direct  או באמצעות אסטרטגיה תחרותית.  

בכדי להבין את המהות של מודל העסקי נדמה אותו למנוע. אנו מכירים בשוק מכוניות מסוגים שונים :מכונית היברדית, גיפ  4X4, מכונית משפחתית. בכול אחד מרכבים אלה יש מנוע ( לוגיקה)  שונה אשר קובע מצד אחד את היכולות של המכונית מבחינת מהירות וצריכת גז כמו גם את המגבלות. כל אחת ממכוניות אלה מספקת ערך מוסף שונה לנוהגים בו.

אם בחרת מכונית משפחתית המשמעות של זה היא שתוכל לנסוע במהירות מסויימת באזורים סלולים וכדומה אחת המגבלות היא של מכונית כזו היא היכולת לנסוע באזורים הרריים או חוליים. מאפיינים שונים של המנוע קובעים מה הינך יכול לעשות עם המכונית ( את ההזדמנויות ) ומצד שני את המגבלות שלו ( חוסר יכולת להתחרות באזורים הרריים) אזי אם אתה בתחרות עם גיפ  4X4 באזור הררי אזי ברור  שלנהג הגיפ יש יתרון תחרותי והוא ינצח.

חברה ללא מודל עסקי היא כמו מכונית ללא מנוע.

כיצד תדע שהמודל העסקי שלך אינו עובד טוב ?
 
סימנים שכיחים הם:הפסדים ,ירידה ברווחיות ,אי צמיחה, או איבוד נתח שוק למתחרים. מקרים שקשה יותר לאתר אותם הן מקרים של חברות שנראה בזמן שהשוק יציב שהכול בסדר שהן רוחיות ויציבות ולפתע כאשר השוק נכנס למיתון או משבר לפתע הן מפסידות . בד"כ המחשבה היא שבגלל המצב הכלכלי החברה נקלעה למשבר אך לא תמיד המצב הוא כזה לעיתים הסיבה היא שמכתחילה לחברה אין מודל עסקי או אסטרטגיה תחרותית לטווח ארוך. בהשוואה , אנו רואים חברות אשר דווקא במיתון ומשבר כלכלי צומחות ומחזקות את המעמד שלהן בשוק (כמו למשל: אפל ,וולמרט , דל במיתון של 2001 ).   

(קראו באתר שלנו דוגמאות לחברות ששינוי את המודל העסקי שלהן הן דל וולמרט ששינוי המודל העסקי עזר להן לשמור על היתרון התחרותי שלהן בשוק ולהאיץ צמיחה. דוגמאות למודל עסקי שאינו עובד כלל הם מקרים שהחברה בפשיטת רגל או על סף פשיטת רגל וזקוקה ל turnaround או שנכון לסגור אותה. ניתן לקרא למשל על ה   turnaround   של מרוול הישראלית ( שבנתיים נרכשה על ידי וולט דיסני) או על אוטודסק . דוגמא לסארטאפ שלא ברור עדיין  המודל העסקי שלו קראו על טוויטר). 

 מהן הסיבות השכיחות לשינוי במודל העסקי?

- מתחרה שנכנס לתמונה.
- חדשנות דיסטרפטיבית שהופכת את המוצר שלך ללא רלוונטי.
- שינויים במצב השוק – מיתון משבר כלכלי או התאוששות וצמיחה של השוק. 
 - הזדמנויות חדשות כמו למשל: שינוי רצון לקוחות ,סגמנטים חדשים של לקוחות
- חוקים חדשים

כיצד הינך יכול לפתח יכולת לצפות שינויים אלה? באמצעות-  

 א. הבנה של התעשייה ולאן היא הולכת ועיצוב של "עתיד אסטרטגי" על סמך מגמות אלה.  
ב. הכנה תסריטים אסטרטגיים תחליפיים לשינויים שעלולים להתרחש בסביבה העסקית.
ג. מזומנים אשר יאפשרו לך במידת הצורך להשקיע בשינוי המודל העסקי. 
ד. פיתוח  agility  אשר יאפשר לך  גמישות ויכולת שינוי בתגובה לשינויים בשוק.
ה. שיחות עם לקוחות – אינטראקציה מתמדת עם לקוחות ומעקב אחרי שינויים בצרכים אלה לפני המתחרים.
ו. בחינה מתמדת של כל המרכיבים של המודל העסקי שלך מספר פעמים בשנה לאור השינויים במציאות העסקית.

השווקים החלו להתאושש כיצד עליך לשנות את המודל העסקי לשנת 2010 כתגובה לשינויים בשוק בכדי לשמור את היתרון התחרותי שלך ולעודד רוחיות וצמיחה?


נאוה שלו 2009 כל הזכויות שמורות ומוגנות.

נאוה שלו היא המנכ"לית של  NSG CONSUTING  יועצת ,מאמנת וכותבת עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי.  הפתרונות שלנו מקדמים רוחיות, צמיחה ו  turnaround  של חברות. בקרו ב www.nsg-consulting.com   ניתן ליצור איתה קשר ב   nshalev@nsg-consulting.com 

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798