Nexus - בעיקר לא טלפון


 הבעיה "היחידה" של האייפון היא שעם הטלפון נלקחת זכות הבחירה של הלקוח. ומה הכוונה? 

המודל שאפל משתמשת בו הוא מודל אקלוגי סגור  ( closed model ) כלומר לקוחות אשר קונים את האייפון מקבלים בעיסקת חבילה לא רק טלפון סלולארי (  a locked phone ) אלא גם את חברת סלולאר.

אפל יצרה מערכת אקלוגית סגורה עם כללי משחק ברורים: אתה רוכש טלפון מדהים מחוייב לחברת סלולאר מסויימת ויכול לרכוש אפליקציות מגוונות בחנות של אפל.

ומדוע  אי אפשר לקנות אייפון פתוח בארה"ב ?

אפל טוענת שהיא לא מוכרת את הטלפון פתוח בארה"ב בגלל שמחירו יקר מדי. אבל האמת היא שהמודל האקלוגי הסגור מייצר לאפל הרבה מאד רווחים כמו גם לחברות הסלולאר ולכן לכולם ( חוץ מהלקוח ) יש אינטרס לשמר את המערכת הסגורה. 

ואז באה גוגל שעד מחצית הראשונה של 2009 התמודדה עם בעיות צמיחה ומשיקה את ה - נקסוס. 

טלפון אשר יש עליו את תוכנת האנרואיד שהיא תוכנת קוד פתוח בין החידושים המעניינים בו הוא יכולת תרגום של קול לטקסט מצלמה 5 פיקסל ועוד .  


יש טוענים שהנקסוס לא יכול להתחרות באייפון  מבחינת האפליקציות הטכנולוגיות וחווית הלקוח. ומה דעתכם ? . העניין הוא שזה כלל לא חשוב עד כמה האייפון משוכלל יותר טכנולוגית מהנקסוס מאחר שהיתרון הענק של נקסוס הוא שהוא מעניק ללקוח את הזכות שנלקחה ממנו והיא את היכולת לבחור. כלומר אם קודם הלקוח עם קניית האייפון היה כבול לחברת סלולאר מסויימת היום הוא יכול לקנות את הנקסוס ורק לאחר מכן להחליט על חברת הסלולאר או להחליפה.  

גוגל בחרה ללכת על אסטרטגיה מעצבת  שטורפת את כללי המשחק של התעשיה כלומר - 

במקום ללכת על פיתוח טלפון טוב יותר מהאייפון או מוצרים אחרים הקיימים בשוק היא עיצבה מודל חדש של קניית טלפונים סלולארים.  כלומר במקום ללכת על " יותר טוב מאותו דבר " היא בחרה לעצב מודל חדש אשר מקנה ללקוח ערך חדש- שבו הוא יכול לבחור בכל רגע נתון את חברת הסלולאר שאיתה הוא עובד.המודל מאפשר ללקוחות לקנות טלפונים כמו שקונים טלויזיה או מחשב ומעניק ללקוח את מה שאפל לקחה ממנו והוא את היכולת לבחור.   

גוגל יודעת שיתרון טכנולוגי מספק יתרון תחרותי לזמן קצר מאחר שהוא ניתן לחיקוי כמו גם חשוף לפיתוחם של מוצרים דיסטרפטיביים. על כן במקום לפתח מוצר טוב יותר היא פיתחה מודל דיסטרפטיבי (   distruptive model )  חדש אשר יוצר ערך חדש ללקוח למעשה יפריע להמשכיות הקיום של המודל  הסגור של אפל דבר שבהכרח יביא לעיצוב חדש של התעשייה.   

גוגל תשיג באמצעות הטלפון מספר אלמנטים אשר יעניקו לה יתרון תחרותי בשוק ובינהם: 

א. הפצה גדולה יותר של תוכנית האנרואיד. 
ב. שליטה וחיזוק המעמד שלה בתחום הפירסום בסלולאר ( תחום הקשור במשרין לעסקי הליבה שלה) .
ג. חוסר תלות בחברות הסלולאר.
ד. קשר ישיר עם לקוחות אשר יאפשר איסוף ידע על הלקוח  (כמו במודל הישיר של דל ). 

המודל פתוח יביא בטווח הארוך להעדפה של לקוחות של הנקסוס על האייפון מכיוון-  ש"היכולת לבחור היא בסופו של דבר תמכור".  אך השיקול העיקרי של גוגל הוא לא לעשות רווחים ממכירת הטלפונים ששולי הרווח נמוכים בו אלא לשנות את כללי המשחק של התעשייה מה שיביא למיצוב מחדש שלה בשוק כמו גם עיצוב דומיננטיות בתחום הפירסום והחיפוש בסלולאר.

ומה יקרה עם המתחרים?

אפל וגם חברות אחרות צריכות לשקול מחדש את המודל העסקי שלהן ואת המידה שהוא מספק להן יתרון תחרותי. שינוי כללי המשחק של התעשייה תביא לעיצוב של מודלים חדשים של השחקנים הגדולים בשוק ובינהן של אפל.

ימים יגידו לאן בדיוק גוגל צועדת מה שבטוח שהכוונה שלה הייתה לייצר הרבה יותר מטלפון חכם.  


 נאוה שלו 2010 כל הזכויות שמורות ומוגנות.

נאוה שלו היא המנכ"לית של  NSG CONSUTING  יועצת ,מאמנת וכותבת עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי.  הפתרונות שלנו מקדמים רוחיות, צמיחה ו   turnaround  של חברות. בקרו ב www.nsg-consulting.com   ניתן ליצור איתה קשר ב   nshalev@nsg-consulting.com 

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798