השפעת מיומנות לניהול קונפליקטים על ביצועי המנהל

רוני, סמנכ"ל בחברה גדולה. הוא מקצוען בתחומו ואין עוררין על כך. בישיבות ההנהלה, כולם יודעים, שאיתו לא ניתן להתווכח מהבחינה המקצועית, או ליתר דיוק איתו לא כדאי להתווכח. נקודה. הוא חד כתער, שנון, מהיר תגובה. לכאורה הוא בעל כישורים שכל מנכ"ל מחפש עבור הארגון שלו. יחד עם זאת חסרה בו היכולת לנהל דיון פתוח שמותיר מקום למחשבה או דעה אחרת פרט לדעה שלו.

על אף ההערכה המקצועית לה זכה בארגון, החל רוני "לאבד גובה" בצוות ההנהלה ובאגף אותו הוא מנהל. ההערכה כלפי יכולותיו הגבוהות התחלפה בתחושת תסכול, כעס, חוסר הערכה ואף סלידה מחוסר היכולת שלו להתמודד עם אי הסכמות. אנשים חששו להתבטא לידו ולהביע דעה שונה משלו וכך נוצר קיפאון מחשבתי ותחושת מתח כמעט תמידית סביבו. במילים אחרות, רוני הפך לשחקן מרכזי (מתוקף תפקידו) שסביבו ישנה דינאמיקה קונפליקטואלית. מצב כזה גובה מחיר יקר הן מהמנהל עצמו והן מהארגון.

מנכ"ל החברה החליט לעצור ו"לעשות חושבים": האם סגנון הניהול של רוני משרת אותו ואת הארגון? מהו מחירו? האם המחיר שרוני משלם וישלם או לחילופין הארגון משלם כבדים מידי או סביר?

מנהל טוב נדרש ליכולת גבוהה בניהול מערכות יחסים במצבים שונים ומגוונים, כיוון שמתוקף תפקידו הוא  מצוי בצומת אליה מתנקזים מרב הקונפליקטים. בזירה בה פועל המנהל, ישנם שחקנים רבים ושונים: מנהלים ממונים, עובדים, לקוחות ועוד רבים אחרים ומערכות היחסים שהמנהל נדרש לנהל עמם הן שונות, מגוונות, מאתגרות ומהוות בסיס להצלחתו בתפקיד.
אחד מהתנאים להצלחת המנהל בתפקידו, בעיני, הינה היכולת לפעול באפקטיביות במצבי אי הסכמה. הבשורה הטובה היא שניהול קונפליקטים זוהי מיומנות נרכשת. ביסוסן של מערכות יחסים טובות בחברה מצריך הקדשת זמן לשיח, פניוּת, מודעות לאופן בו מועברים מסרים, אחריות להבטיח שיש לעובדים והמנהלים את הכלים הדרושים להידברות אפקטיבית האחד עם השני ואם אינם מצליחים בכך עליהם לדעת שיש להם למי לפנות. ערוצי תקשורת פתוחים לא נוצרים מעצמם, אלא נבנים עקב לצד אגודל ודורשים השקעה. החשיבות שיקדיש המנהל לשמירה על ערוצי תקשורת פתוחים בינו ובין כל השחקנים הפועלים בסביבתו תשפיע באופן קריטי על הסגנון בו יתנהלו השחקנים האחרים סביבו.

רוני שהגיע למבוי סתום בהתנהלותו החליט יחד עם המנכ"ל, לערוך בחינה מחודשת ולקבל סיוע חיצוני. ההבנה שהקולגות, העובדים, הממונה וגורמים נוספים לא יסכימו לספוג לאורך זמן את ההתנהלות שלו יצרה אצלו צורך אמיתי בשינוי. בתהליך ליווי אישי למד רוני מה מניע אותו, מהם החסמים, החששות והקשיים שלו בהתמודדות עם מצבי אי הסכמה  ובעיקר- מהם המחירים שהוא משלם ומה יקר עבורו מידי. התהליך אפשר לרוני לערוך שינוי הדרגתי בהתנהלותו מתוך בחירה ומודעות. התוצאות בסביבתו לא אחרו לבוא.

התנהלותו אפשרה יצירת סגנון אחר של שיח בסביבת חייו המקצועיים, ניהול קונפליקטים באופן אפקטיבי, כך גם במעגלים נוספים בחייו. רוני ממשיך בתהליך השינוי שלו גם לאחר שהסתיים תהליך הליווי, זאת באמצעות התובנות, הכלים והמיומנויות שרכש.


מיכל יוסף, מומחית לניהול קונפליקטים ויישוב סכסוכים
www.brdm.co.il

 

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798