שליטה בלחץ (פינה מהסרטים - חלק 8)

 

לחץ - לא משנה מי אתה ומה אתה עושה - זו עובדת חיים. יש הקוראים לו "מגיפה של העידן המודרני". בכמויות קטנות, לחץ יכול להניע ולספק אנרגיה, אך בכמויות גדולות הוא כמו מחלה שיכולה להרוס פיזית ורגשית. אולם, לחץ אינו בלתי נשלט. קיימת זכות בחירה. אם ניקח אחריות על זיהוי סימני הלחץ בחיינו ונלמד שיטות להתמודד איתם, נוכל להיות בשליטה.

מומחים מעריכים שמדי יום אחד מתוך שלושה עובדים מודיע שהוא חולה מסיבה שקשורה ללחץ. מחקרים מראים ש-80% מכל העובדים מרגישים שלחץ בעבודה משפיע על הבריאות והתפוקה שלהם. בימים אלה של מיתון, פיטורים וקיצוצים תופעה זו עלולה אף להתגבר.

ישנם חמישה סימני אזהרה נפוצים ללחץ מוגזם:
1.
חוסר יעילות:- איכות וכמות העבודה יורדות; ריבוי טעויות; אפילו פרויקטים פשוטים הופכים למאמץ.
2.
חוסר שביעות רצון בעבודה: אנשים שרגילים לאהוב את עבודתם מרגישים ששום דבר לא בסדר. הם הופכים להיות חרדים, ציניים ומתרגזים בקלות.
3. עייפות: אנשים מרגישים שהם פועלים ללא כוח. הם עייפים, חסרי מרץ, ומותשים פיזית ומנטאלית.
4. הפרעות בשינה: קושי להירדם. יש המתעוררים באמצע הלילה ודואגים בקשר לעבודה.
5. פעילויות בריחה: במקרים רבים אנשים מנסים לברוח במקום להתמודד עם בעיותיהם. במקרים חמורים בריחה מתבטאת בסיגריות, אלכוהול וסמים.

זה נכון שלא תמיד התופעות הן כה רחבות/קשות, אך גם כמויות קטנות יותר של לחץ יכולות להתיש אותנו עם הזמן. אז מה עושים? אין פתרון אחד. לחץ שנובע מעבודה משפיע בצורה שונה על כל אחד. מחקרים מיקדו את ארבע המקורות העיקריים ללחץ:

א. לחצי זמן: כמעט בכל סביבת עבודה אנשים מעידים שזו אחת הסיבות הנפוצות ללחץ. לא משנה כמה קשה הם עובדים, הם לא מספיקים להשלים הכל.

ב. משוב לא מספק: כולנו זקוקים למשוב על הביצועים שלנו. כשאיננו מקבלים אותו, אנו דואגים בקשר לביצוענו וזה גורם ללחץ.

ג. ציפיות לא מציאותיות: כל אחד רוצה להיות "רזה, שזוף ונשיא של חברה". אומרים לנו שאסור להתפשר על מקום שני. לעתים אנשים אינם מצליחים למצוא את האיזון בין החלומות למציאות, ואותו פער גורם ללחץ.

ד. חוסר יעדים: אנשים רבים לא יודעים מה הכיוון האישי והמקצועי שלהם. ללא יעדים ברורים יש חוסר ודאות וזה בדרך כלל גורם ללחץ .

שבע טכניקות לשליטה בלחץ

1. עשה רשימת לחצים - ראשית יש לאתר את גורמי הלחץ: רשום כל מה שגורם לך להרגיש לא בשליטה ופרט מה בדיוק גורם לך לחץ בכל אחד מהדברים. שתף אדם שאתה בוטח בו ומכבדו, חשוף את רגשותיך וקבל ממנו משוב. קרוב לוודאי שתגלה שאינך לבד.

2. ניהול זמן וטיפול בגורמים מפריעים:

· הגדרת יעדים מה המטרה שלך? האם אתה בטוח בקשר למה שעליך לעשות היום? השבוע? החודש? אם אינך יודע אינך מנצל את זמנך ביעילות מספקת. אינך שולט בעבודה שלך. היא שולטת בך. זה ימשיך להיות כך עד שתגדיר מהם יעדיך ומה דורשים ממך. איך עושים זאת? זה דורש תכנון @ בסוף כל יום עשה רשימה של מטלות למחר. דרג את המשימות לפי חשיבותן ועדכן את הרשימה מידי יום. @ חשוב קדימה וערוך רשימה של יעדים לטווח קצר ולטווח הארוך. דרג לפי סדר חשיבות.@ דון בכל היעדים עם הבוס שלך. אם יש פערים ביניכם בהגדרת היעדים, שאף להגיע להסכמה אך שמור על גמישות. לא תמיד אפשר לקבל מה שרוצים, אבל כל יעד שתשיג, יעזור לך לקחת שליטה.

· הטלפון: השימוש בטלפון ככלי עסקי תופס נפח גדול בעבודה, אבל שיחה לא צפויה צורכת זמן יקר וזה גורם ללחץ. אם אתה זקוק לפרק זמן ארוך ונטול הפרעות, דאג שיסננו את השיחות שלך. אם אינך יכול, דאג שיהיו קצרות וענייניות. מאחר שהמתקשר לא יכול לראות אותך ואת מה שאתה עושה, קח שליטה, קבל ומסור את המידע במהירות וסיים את השיחה (ניתן לומר משהו כמו "אני חייב לסיים, יש לי מועד הגשה דחוף" או "אני צריכה לעמוד במועד הגשה, האם אוכל לחזור אליך מאוחר יותר או מחר בבוקר?"). הטלפון לא חייב להיות בזבזן זמן. למד כיצד להפוך אותו לחוסך זמן ע"י עריכת שיחות קצרות וענייניות. אם תיקח אחריות על שליטה בשיחות תפחית את הלחץ שמופעל עליך.

· אורחים בלתי צפויים: בדומה לטלפון, אל תיתן לאורחים בלתי צפויים לפגוע בסדר העדיפויות שלך. שלוט בהפרעות ותהיה קרוב יותר לשליטה בלחץ שלך. ניתן לתלות שלט בכניסה לאזור העבודה שלך: "אתפנה בשעה X", למשל. אם הבוס הוא "האורח הבלתי צפוי", הסבר לו שהנך עובד על משימה שהוא ביקש ממך, הוא ודאי יעדיף לא להפריע אם אין זה הכרחי.

· מתי ואיך לומר לא?: מתי? כשאמירת "כן" תרחיק אתכם מהשלמת היעדים שקבעת. איך? באדיבות, בכנות ובאופן ישיר. חוסך הזמן והלחץ הגדול ביותר בשפה הוא המילה "לא". זכרו שזה בסדר ופעמים רבות אפילו טוב להשתמש בה.

3. שיחות עצמיות: חלק ניכר מלחץ מוגזם נגרם על ידי שיחות שאנשים מנהלים עם עצמם. מחקרים גילו ש"הקול שמפטפט בראשנו" שולט ברבים מרגשותינו ומעשינו. אם הוא מעביר מסר שלילי הוא יכול לגרום ללחץ. אולם, תוכל לרתום את "השיחות העצמיות" לטובתך על ידי הפיכתן לחיוביות וממוקדות. במקום לומר לעצמך "אינני שמח לקראת המצגת הזאת", צייר תמונה מנטאלית חיובית. אמור לעצמך: "אני מוכן לזה. זו תהיה המצגת הטובה ביותר שעשיתי". במקום לומר "הלוואי ולא היו נותנים לי את הפרויקט הזה, אני חושש שלא אוכל להתמודד איתו", חשוב: "זו הזדמנות טובה. זה יהיה קשה, אבל אני מסוגל לטפל בזה".
הרעיון הוא לגרום לקול הקטן הזה להגיד לנו מה אנו רוצים לעשות ולא מה אנו לא רוצים!.

4. בחן מחדש את הציפיות שלך: החלט מה אתה רוצה מהעבודה שלך עכשיו ובעתיד. החלט מה נמצא בהישג ידך ומה לא. קבל את העובדה שחלק מהדברים בעבודה שלך לא ישתנו ולמד לקבל אותם ולשנות דברים אחרים. הפתגם הבא מסכם את הרעיון הזה היטב: "תן לי את האומץ לשנות את הדברים שאני יכול לשנות, את השלווה לקבל את מה שאיני יכול לשנות ואת החוכמה לדעת את ההבדל בין השניים".

5. אסרטיביות שפר את התקשורת שלך עם האנשים איתם אתה עובד. רוב האנשים מתקשרים באחת משתי דרכים באופן פעיל או באופן סביל. אנשים אקטיביים לוקחים שליטה, כאשר הם במגע עם אנשים הם פועלים ולא רק מגיבים. במקום לתהות ולדאוג אם הם עושים עבודה טובה, הם מפגינים סמכותיות ודורשים משוב. ידוע שבעיות תקשורת הן מקור נפוץ ללחץ. אל תיתן לזה להגביר את שלך. אם אינך בטוח, ברר, שאל.

6. שפר את הכושר והתזונה - תכנית כושר הולמת תשפר את תגובתך הרגשית והפיזית ללחץ. מבחינה רגשית, התעמלות היא כלי יעיל לטיפול בדיכאון. פיזית, היא עוזרת לשרוף כימיקלים עודפים של לחץ בגוף. הליכה, ריצה, התעמלות אירובית או כל פעילות פיזית אחרת, משחררות את הלחץ, מפחיתה חרדות ונותנת תחושה של שליטה עצמית. גם תזונה בריאה משפרת את התחושה והדימוי העצמי. שמור על נפש בריאה בגוף בריא.

7. היה מוכן לשינוי אתגר ושינוי הם בלתי נמנעים. בייחוד בתקופה זו שמאופיינת בקיצוצים, מיזוגים וארגון מחדש, נראה שלאנשים כמעט ואין שליטה על העתיד שלהם. היה מוכן לשינוי, היה גמיש. ראה שינוי כאתגר ולא כאיום. קבל כל שינוי בעבודה ומחוץ לעבודה כהזדמנות ללמוד.



לחצ/י על לחצן play לצפיה בסרטון


נורית נחום -יועצת סרטי הדרכה במולטידע.
www.multiyeda.co.il

09-9585908

 
 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798