אוהב שליטה? זה עלול לעלות לך בעובד

"אני לא יכול לסבול את זה יותר", שמעתי את עידן, אחד העובדים, אומר לאשתו בטלפון, "השעה שמונה בערב ואני עדיין כותב את הסיכום היומי שהמנהל שלי דורש ממני. כל רגע הוא מתקשר ושואל מה אני עושה ואיפה אני נמצא. בכל פגישה הוא מלווה אותי, לפעמים נדמה לי שהוא חושב שאני ילד בגן. אני לא מבין איך במקומות אחרים הייתי כוכב בתקופה קצרה, בפרויקטים כל כך גדולים, וכאן אני עסוק בדיווחים שוטפים לבוס".
מהיכרותי עם אותו מנהל, ידעתי שעידן צודק. זאת הייתה הפגישה הראשונה שערכתי איתו, וכבר היה ברור שאינו סומך על העובדים שלו ומקפיד להיות כל הזמן בשליטה.

נזק תדמיתי וכלכלי
הוא לא היחיד. בתרבות עסקית שבה תפקידים רבים דורשים יציאה תכופה מהמשרד, פגישות עם לקוחות לסידורים ועוד כהנה וכהנה משימות, מנהלים רבים מרגישים שהם מאבדים את היכולת לבקר את היעילות של עבודת העובדים שלהם. המנהלים האלה נעזרים בכלים של שליטה ובקרה כדי להשיג את אותה תחושת שליטה שאבדה להם.

שיטות אלה, כמו בסיפור של עידן, יכולות להביא למצב שעובד עם פוטנציאל גדול הופך להיות עובד מתוסכל שמהר מאוד יתחיל לחפש עבודה במקום אחר, שבו סומכים עליו יותר. השיטות האלה בסופו של דבר מביאות לנזקים תדמיתיים וכלכליים בחברות רבות, עובדים שעוזבים לא ממליצים על המקום, עלויות הגיוס וההכשרה עולות.

עידן הוא עובד מצוין והוא יכול להישאר כזה לאורך זמן, אם המנהל יזכור את הסיבות לשמן הוא בחר אותו. כמו שבזוגיות, לעתים חשוב שניזכר בתכונות שגרמו לנו להתאהב בבן הזוג, גם כאן, חשוב שמנהלים יזכרו מדי פעם, אלו תכונות מצאו בעובד שגרמו להם לגייס אותו מלכתחילה.

ישנן דרכים שבעזרתן אנחנו יכולים לאזן בין הצורך לפקח על עבודת העובדים שלנו, ולוודא שזו אכן עבודה איכותית, לבין לאפשר לעובדים שלנו מידת עצמאות.

אז איך עושים את זה אחרת?

תנו פידבק חיובי לעובדים- עובד שמרגיש שהוא מקבל פידבקים חיוביים על עבודה טובה שנעשית, מרגיש צורך בעצמו לדווח על עבודתו. מנהל שישקיע מאמץ בלמשב את עובדיו על פעולות ספציפיות שאותן הוא רוצה לחזק, ייווכח מהר מאוד שאין הוא צריך להשקיע בפיקוח הדוק על העובד.

צרו מנגנון עבודה קבוע וידוע מראש – וודאו שמנגנון הדיווח הינו מוסכם על שני הצדדים ומתרחש אחת ליום ונותן לכם תחושת שליטה

תקשרו את הצורך שלכם – שתפו את העובדים בחשיבות של יידוע ושיתוף מה היה להם במהלך היום על מנת שתוכלו להיות בעניינים ולעזור להם לשפר את עבודתם.


איה לחמי פסיכולוגית תעסוקתית M.A, ויועצת ארגונית, המייסדת והבעלים של חברת "חשיבה ארגונית יוצרת", חברת יעוץ אסטרטגי לעסקים. מתמחה בייעוץ למנהלים ולמנהלות לקידום הארגון ולהתפתחות אישית בתוכו. משלבת מניסיונה העשיר במנהיגות חברתית וציבורית לניתוח ולימוד הדינאמיקה והתהליכים הבין אישיים. www.ayalahmi.co.il

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798