ארבע עצות למניעת הסלמה של קונפליקט בארגון


הנטייה היא, לעצור ואף לבקש סיוע פנימי או חיצוני, רק כאשר הקונפליקט "יצא משליטה" והמחירים שלו הופכים להיות מוחשיים ונראים לעין, קרי- מצב משבר. כגון: עזיבה צפויה (בין אם מיוזמתו ובין אם מיוזמת הארגון) של אחד המעורבים, אי עמידה בזמנים בפרוייקט משמעותי, איבוד לקוח ועוד.

ישנם קונפליקטים "שקטים", כלומר- הם אינם מתנהלים באופן מוחצן אך גם להם השפעות על ביצועי הארגון. למשל: מנהלים/עובדים שאינם מקיימים תקשורת ישירה, יפעלו בערוצים עקיפים, יבזבזו זמן, אנרגיות ומשאבים כפולים ואף יותר מכך, בכדי למלא את המשימות. לעיתים אף ימנעו האחד מהשני מידע, מענה וכד'.

יש לזכור, כי כל משבר החל בעברו (הרחוק או הקרוב) בקונפליקט מקומי קטן. קונפליקטים, טיבם להתפתח ולהתעצם.

כיצד ניתן למנוע את התפתחות הקונפליקט לכדי משבר? להלן מספר עצות:

  • אמצעי תקשורת- כאשר ישנו מסר בנימה המלווה בכעס, יש להימנע משליחת מייל. העדיפות הראשונה היא לגשת ולשוחח אישית. שיחה אישית מאפשרת קרבה והתבוננות ב"לבן של העיניים"- כך הצד השני לא מאבד את "דמותו" והופך בתוך זמן קצר לאויב. מורכב ככל שיהיה, מוטב לשבת ולדבר על הדברים.

    בהיעדר אפשרות להיפגש, מוטב לעשות את השיחה בטלפון. כך, לכל הפחות ניתן יהיה לשמוע את ה"מוזיקה" של הדברים ולא לחבר "מוזיקה" משלך למילים הכתובות.

    בהיעדר אפשרות לשוחח טלפונית (אין סיבות רבות לכך), חשוב לכתוב מסר ברור וקצר, בנימה נעימה גם אם אסרטיבית, לבקש להיפגש ולהרחיב בעניין ולהימנע משליחת המייל לתפוצה. שליחת המייל לתפוצה יוצרת באופן אוטומטי הסלמה של המצב.
  • תפקיד המנהלים- חשובה ערנות המנהלים לצרכי בעלי התפקידים המנוהלים על ידם. מומלץ לאפשר ואף לבקש מבעלי התפקידים לדבר ביניהם ולקדם את הנושאים השנויים במחלוקת, אך יחד עם זאת- במידה והם מתקשים, חשוב לסייע להם ולהיפגש ביחד, על מנת לפתוח יחד עמם את צירי התקשורת כמה שיותר מוקדם וליצור הסכמות סביב הנושאים המהותיים השנויים במחלוקת.
  • שמירה על ציר תקשורת פתוח- צירי התקשורת מאוד רגישים. ציר תקשורת עשוי להשתבש בנקל על ידי אי הבנה או כעס. ככל שציר התקשורת ישובש לזמן ארוך יותר ועל ידי מספר אירועים מצטברים, כך יארך הזמן והמאמץ שיידרש בכדי "לפתוח" אותו. על כן, במידה ומתעוררים אי הבנה או קושי- תקשרו אותו, דאגו לפתוח את הדברים בזמן ולא לדחות אותם. דחייה מאפשרת העמסת פרשנויות על ידי הצדדים השונים.
  • הקפדה על הפרדה בין נושאי הדיון לאנשים- קונפליקטים רבים מתפתחים בארגון על רקע מחלוקות מקצועיות. תוך זמן קצר מאוד, דיון מקצועי עשוי להפוך לבינאישי, כך שמי שהופך להיות מרכז המחלקות הם האנשים ולא הסוגיות. כך, מאבד הארגון סיעור מוחות אמיתי, המבוסס על דעות שונות ומגוונות ומתחיל לשלם מחירים על מערכות קשרים משובשות. יש להקפיד על הפרדה בין נושאי הדיון לאנשים, הדבר נעשה בעיקר באמצעות השפה בה משתמשים. למשל:  במקום- "אתם לא מבצעים את החלק שלכם בפרוייקט כפי שסוכם"- אמירה שיש בה מתקפה על האנשים, האשמה אולי אין לה צידוק (וגם אם כן, היא בוודאי לא תקדם) ניתן לומר: אנחנו צריכים לבחון מה יצר עיכוב/קושי בחלק הזה של הפרוייקט, הפרוייקט לא עמד בזמנים שהוגדרו".


 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798